Van Aadorp naar Bandung via Lieren

18 september 2016 - Bandung, Indonesië

Lieve familie en vrienden.

Zaterdag 17 september zijn we vertrokken uit Aadorp. De rugzakken in Thea’s auto en op weg naar Lieren waar onze vrienden Annet en Wilbert wonen met hun zonen Arnout en Bram. Daar eerst gezellig koffie gedronken en hun nieuwe praktijkruimte bekeken. Werkelijk prachtig! Goed werk, Wilbert!

Annet en Wilbert hebben ons naar de trein gebracht in Apeldoorn. Heerlijk gevoel om zo door je vrienden uitgezwaaid te worden! Op zo’n moment wil je eigenlijk helemaal niet weg.

Keurig op tijd komen we op Schiphol aan. We hadden thuis al ingecheckt en hoeven alleen nog maar de grote rugzakken in te leveren. Dat was zo gebeurd. Nog even langs AH om wat te drinken en eten te halen en Harry langs de automatiek voor een paar snelle snacks en dan zijn we er helemaal  klaar voor. De tijd vliegt om. We moeten nog door de douane. Dit gaat vrij vlot, maar in Thea’s rugzak blijkt nog wat verdachts te zitten en deze moet nog extra gecontroleerd worden. De camera laat een geel groot blok zien(een stuk kaas misschien, ja wij Hollanders kunnen niet zonder haha) Thea is stomverbaasd dat de camera, dit in haar tas vindt, maar het blijkt een pak nat wc papier te zijn. Pffff dat valt weer mee. Bij de gate hoeven we nog maar even te wachten en daarna kunnen we onze stoelen opzoeken. Aan het gangpad met voldoende ruimte. Wel lekker. Garuda is een prima maatschappij. Het vrouwelijk personeel ziet er prachtig uit in hun sarongs. Lekker eten met een paar glazen wijn en bier. Je eigen computerscherm met films, muziek en spelletjes. Een groot gedeelte van de reis hebben we geslapen. We hadden nog wat in te halen van de afgelopen week ;-).

Rond 12:00 uur plaatselijke tijd komen we in Jakarta aan. Het is er 5 uur later dan in Nederland. Wanneer het in Nederland 8:00 uur ‘s-morgens is, dan hebben we het hier al 13:00 uur dus. In de aankomsthal op het vliegveld moeten we lang op onze bagage wachten. Het is een drukte van jewelste en genoeg te zien. Opvallend veel mensen in dezelfde kledij(groepen Moslims), waarvan de vrouwen allemaal een hoofddoek dragen.

Een uurtje later staan we buiten in een warm en zwoel klimaat. De mensen daar zijn gekleed alsof ze het koud hebben. Lange broeken en een jas aan en wij transpireren van de warmte. Echt bijzonder. We nemen een Taxi naar Gambir Station en wisselen onze tegoedbon in voor echte kaartjes. We hebben vaste stoelen, maar wel met een gangpad er tussen. Heeft Harry niet goed opgelet met het boeken? In de trein komt men rond om bestellingen op te nemen voor eten en drinken. We nemen Nasi Goreng met thee. Indischer kan het toch niet? Het smaakt ons prima in ieder geval. De treinreis duurt ruim 3 uur. We rijden eerst wel een uur nog door de stad Jakarta. Daarna worden de dorpjes langs de spoorlijn snel kleiner en primitiever. Veel  mensen wonen in hutten van hout en golfplaten. We worden ons weer bewust van onze rijkdom in Nederland.

Rond 18:30 komen we in Bandung aan. We nemen een taxi naar ons hotel en gebruiken de avond om lekker bij te komen. Buiten giet de regen tegen het raam. Dat was niet afgesproken!

Met lieve groet,

Thea en Harry

1. Mieke Kroeze:
    19 september 2016
    Hoi harry en thea.
    Goddank voet aan land gezet.
    Ik zeg lekker genieten, veel foto's maken en ondernemen alles wat jullie leuk vinden.
    Veel liefde en licht en knuffel van mij
  2. Mieke Harkema:
    19 september 2016
    Hoi jullie saampjes,
    Fijn om te horen dat de reis goed verlopen is en jullie gearriveerd zijn.
    Geweldig dat we jullie op deze manier kunnen volgen.
    Geniet van jullie reis en avontuur, dan doen wij het hier thuis met jullie mee.
    Liefs Thye en Mieke