Vrijdag 14 oktober 2016 – Dagje weg op de scooter

14 oktober 2016 - Candidasa, Indonesië

Lieve familie en vrienden.

We beginnen onze dag weer op een ontspannen manier. Rustig ontbijten en het reisverslag bijwerken. Dan vraagt Harry bij de receptie of zij een scooter voor hem willen regelen. 10 minuten later komt er al iemand ons terras oplopen met de sleutel. Harry vult het contract in en samen met de verhuurder controleert hij de scooter. Een aantal foto’s legt de huidige status vast.

We rijden naar het noorden. Thea heeft aangegeven, dat ze graag wat meer wil zien van hoe de Balinezen hier leven. Nou, ze wordt op haar wenken bediend. Een aantal kilometer verderop is een ceremonie in volle gang in de hoofdstraat van het dorp en we worden omgeleid via smalle steegjes, waar net een scooter door heen past. We rijden als het ware door woonkamers en keukens. Zodra we ergens weer op een kruispunt komen, wijst er ons wel iemand aan hoe we verder kunnen. En uiteindelijk komen we aan het andere eind van het dorp weer op de hoofdstraat uit. Daar is het nog steeds geweldig druk met mensen, die achter de optocht van de ceremonie aanwillen of daar juist vanaf komen. Iedereen is vrolijk en roept naar elkaar.

We gaan een zijweg in en rijden kilometers tussen rijstvelden en pindavelden. Uiteindelijk komen we in Amlapura uit. Daar stoppen we een poosje om wat te drinken en om de verdere route te bepalen. We zien veel mensen in ceremoniële kleding en kinderen in uniform, die blijkbaar van school komen. Ze worden in kleine busjes opgehaald en ook weer afgeleverd.

We rijden verder naar Tirta Ganga, het zomerverblijf van één van de voormalige koningen van Bali. Op de parkeerplaats worden we aangesproken door een oudere man (de parkeerwachter), die ons een plekje toewijst. Hij vraagt waar we vandaan komen. Oooo Belanda en zegt: “Allemachtig, prachtig, kijken kijken, niet kopen” met een hartelijke lach erbij. Echt grappig. Er zijn veel vijvers met grote vissen en er zijn zwembaden. En natuurlijk is er ook een grote tempel. We gebruiken iets in het restaurant van het complex. Van daar uit zien we dat de tempel helemaal versierd wordt voor een ceremonie. Ook worden er heel veel muziekinstrumenten naar binnen gebracht. Vele tientallen mensen helpen mee om alles op te tuigen.  We zitten ook dichterbij de vulkaan: ‘Gunung Agung’. Deze heeft een hoogte van 3142 m en domineert het hele landschap in Oost Bali.  Op de veerboot naar Lombok en weer terug, was deze vulkaan ook goed zichtbaar. De vulkaan wordt hier gerespecteerd en gevreesd. Hij is op 8 maart 1963, precies op de dag van het beroemde feest Eka Dasa Rudra,  een ceremonie die een keer in de honderd jaar plaatsvindt, ontwaakt met een gebrom na een lange winterslaap, om 10 dagen later in alle woede uit te barsten. Er werden meer dan 1500 mensen begraven onder de onophoudelijke lavastroom en vele tienduizenden verloren hun huis. Het hele eiland Bali werd in een wolk van lavastof gehuld, die zich verspreidde tot aan de Javaanse stad Surabaya. Ook Tirta Ganga, het zomerverblijf werd bedolven onder de lava en werd daarna weer gerestaureerd. Ons verblijf in Candidasa is vernoemd naar deze vulkaan: “Agung Bungalow”.

Via binnenwegen door dorpjes en tussen rijstvelden door komen we weer aan de kust en rijden terug naar onze bungalow in Candidasa. Het verschil met Lombok qua natuur en leefomgeving is weer duidelijker geworden. De natuur is hier groener en meer “oerwoudachtig”en de tempeltjes met alle ceremonies en kleurrijke mensen vooral, zorgen voor meer sfeer en vrolijkheid.

Thea neemt nog even een duik in zee bij onze bungalow om af te koelen en dan lopen we naar de Warung aan de overkant om iets te eten en te drinken. Daarna regelt Thea een massage bij de receptie van ons verblijf. Een uurtje later komt Wayan (vaste masseuse van Harry) in onze bungalow. Thea heeft nog niet genoeg geleerd!!! Harry laat de massage aan zich voorbij gaan en gaat ondertussen mediteren op een van de ligstoelen onder de palmbomen. In de avond zoeken we een bar met livemuziek. Alleen weer jammer dat het weer zo vroeg stopt.

Het was weer een dag met veel indrukken!

Liefs,

Thea en Harry

1. Mieke Harkema:
    16 oktober 2016
    Hoi Thea en Harry,
    Geweldig dat jullie weer terug zijn in Bali en wij er getuigen van mogen zijn hoe jullie nog intenser van alles genieten na de trip naar Lombok .
    Op de manier hoe jullie het weergeven zijn we er (bijna) bij, en dat voelt goed.

Liefs Thye en Mieke