Donderdag 13 oktober 2016 – Wandelen in Candidasa.

13 oktober 2016 - Candidasa, Indonesië

Beste vrienden.

Oeps, Harry wordt pas tegen 8:00  ‘s morgens wakker. Ja, zo’n zware studiedag eist wel haar tol! Of zou het de zeelucht zijn met het constante geluid van de branding. Het is heerlijk om hiermee naar bed te gaan en er ook weer mee op te staan. Vanuit ons bed zien we de zee en we slapen met de deur open, waardoor het lijkt alsof we op het strand liggen. Echt helemaal te gek. De zee heeft wat dat betreft iets meditatiefs. Je kunt er uren naar kijken en luisteren. Je wordt er ontzettend rustig en relaxt van. Thea zit al op ons terras van de zee te genieten en dus te mediteren.

We nemen alle tijd voor een douche en voor het ontbijt op ons terras met uitzicht op zee en onder het genot van het heerlijke geluid van de branding en de geur van de zilte zeelucht. Al onze zintuigen worden gestreeld. Je voelt ook de warme zeelucht aan den lijve.

Een paar uurtjes later lopen we het dorp in. Tegenover de tempel is een mooie lagune waar je omheen kan lopen. Er is een Ashram, maar daar is niemand aanwezig. Dat zal wel te maken hebben met alle ceremonies, die er vandaag zijn. We zagen onderweg al dat er ook veel winkels en warungs gesloten waren. We zitten een poosje bij een soort van haventje. Een paar dames komen offers brengen, die ze met de bijbehorende handelingen op het strand neerleggen.

We lopen verder, het dorp uit, door bananen plantages. Op de achtergrond horen we Harry Bellafonte zingen…. De weg gaat steeds verder omhoog. Thea is nieuwsgierig en wil helemaal naar het uiterste puntje. Daar blijkt een tempeltje te zijn waar ontzettend veel offers liggen. Fruit, rijst, bakjes met voedsel enz. Thea ontdekt een paadje, waar we nog verder de heuvel op kunnen. Hier liggen we een hele poos in de schaduw onder een struik te genieten van de natuur. De zee in de verte en papegaaiduikers vliegen om ons heen. Thea loopt nog een heel stuk naar boven en ziet de zee aan de andere kant van de rots. Het is prachtig en ze komt niemand tegen. Volgens Thea kunnen we de berg helemaal over, maar Harry vindt het nu niet verstandig op het heetst van de dag zonder water. Gelukkig is er iemand de wijste op dit moment. We genieten met volle teugen. Er sluipen apen om ons heen, die ons vol argwaan begluren.

Wat later zien we heel veel mensen in de verte de heuvel beklimmen, die Thea over wilde. Ze hebben schalen met offers op hun hoofd. Het is heel bijzonder om de bont geklede mensen van alle kanten de heuvel op te zien klimmen.

Tenslotte lopen we terug naar het dorp om wat te eten en te drinken. We komen weer voorbij de offerplaats op de punt van de rots en zien heel veel apen, die zich tegoed doen aan al het heerlijks wat geofferd wordt.

We slenteren loom terug naar onze bungalow en aan de zee genieten we nog van een mooie zonsondergang. Het voelt paradijselijk hier.

In de avond lopen we naar een bar, waar livemuziek speelt. Maar even na elf is het al afgelopen. We gaan terug naar onze bungalow en kijken terug op een heerlijke ontspannen dag, waar we ons tegoed hebben gedaan aan al het moois wat de natuur ons te bieden heeft. We zijn erg dankbaar, dat we dit kunnen en mogen doen.

Heel veel liefs,

Thea en Harry

1. Maria van de Groes-Selten:
    15 oktober 2016
    Hoi Thea en Harry,

Heel mooi om jullie zo te kunnen volgen. Jullie maken interessante dingen mee, maar vooral leuk om te lezen hoe zeer jullie hiervan genieten! Ga zo door! Groetjes, Maria